ושאלת - ask@veshaalta.com

המנהיג האידיאלי, גרסת התורה | עצירה למחשבה על פרשת פנחס תשפ"ד

משה מבקש יורש שיוכל להנהיג את עַם ישראל אחריו.

יש לו רשימת משאלות, וא-לוהים מתקן אותה.

מה פרשתנו מלמדת על התכונות הדרושות למנהיג?

ומה יש לנו היום?

*   *   *

הישארו מחוברים דרך הטלגרם והוואטצאפ>>

*   *   *

משה, לפני מותו, מבקש[1]:

יִפְקֹד יְדֹוָד אִישׁ עַל הָעֵדָה

אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם

וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם

וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת יְדֹוָד כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה

מה ביקש משה, ומה ענה לו א-לוהים?

****

מצביא, פוליטיקאי, שופט

 

הכל מתחיל ביכולת צבאית. חכמינו[2] ביארו במדרש:

אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם – שלא יהא עושה כדרך שמלכי אומות העולם עושין

שהן מוציאין את בני דוויה (=צבאותיהם) למלחמה ויושבין להן בתוך בתיהן

אלא – אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם

כזה היה דוד[3].

בימי שאול: וְכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אֹהֵב אֶת דָּוִד כִּי הוּא יוֹצֵא וָבָא לִפְנֵיהֶם.

והם זוכרים זאת לאחר מות שאול[4]:

בִּהְיוֹת שָׁאוּל מֶלֶךְ עָלֵינוּ – אַתָּה הָיִיתָה הַמּוֹצִיא וְהַמֵּבִיא אֶת יִשְׂרָאֵל

ולכן, במלים של משה, א-לוהים בחר בו לרֹעֶה, למלך:

וַיֹּאמֶר יְדֹוָד לְךָ: אַתָּה תִרְעֶה אֶת עַמִּי אֶת יִשְׂרָאֵל וְאַתָּה תִּהְיֶה לְנָגִיד עַל יִשְׂרָאֵל.

אמנם מלך נמדד לא רק בעת מלחמה. המלבי"ם, מפרש המקרא בן המאה ה19, מזכיר:

צריך הנהגה במלחמה וצריך הנהגה לעת שלום. בעת שישובו אל בתיהם – צריך לעשות משפט בין אדם לחברו

וגם זה במקרא[5]. העם מבקש משמואל הנביא מלך עבור שני התפקידים, מלחמה ומשפט.

וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ

וגם במשפט צריך לפעמים כפיה. לפעמים, כותב המלבי"ם, העם נכנעים אל השופט ונמשכים אחריו ברצון אבל לפעמים אינם שומעים ברצון וצריך להכריחם בכח הזרוע.

לכן: ואשר יוציאם ואשר יביאם – מכריח אותם ביד חזקה…

זה ביאור המילים אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם.

ומה פשר החזרה: וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם?

תשובה מעניינת ועדיין אקטואלית מציע הרב חיים פלטיאל (נפטר 1300):

מתחילה – ישתעבד להם וינהגם בנחת ויצא עמהם. לאחר מכן – יוֹצִיאֵם בעל כורחם.

אחרי שיתרגלו לשמוע בקולו, יוכל לכפותם למה שירצה.

וגם זה במקרא[6].

העם תבעו מרחבעם בן שלמה שלא יכביד את עולו כמו אביו. הזקנים יעצו לו, כמו הרב חיים פלטיאל:

הַיּוֹם תִּהְיֶה עֶבֶד לָעָם הַזֶּה… וְדִבַּרְתָּ אֲלֵיהֶם דְּבָרִים טוֹבִים – וְהָיוּ לְךָ עֲבָדִים כָּל הַיָּמִים

במילים שלנו: תהיה פוליטיקאי, תבטיח ואל תקיים.

אך רחבעם, לא חכם כאביו, איים על העם. ואז רוב השבטים פרשו והקימו את ממלכת ישראל…

אז המנהיג האידיאלי של משה הוא פוליטיקאי? מדוע?

ובכן, משה מכיר את העם, מרדן וסרבן, עושי צרות. כך הם וכך אבותיהם לפניהם. צריך שיורשו, יהיה מי שיהיה, יוכל להתמודד עם העם ולכן דרוש לו כשרון פוליטי.

****

אשר רוח בו

 

נסכם: משה ביקש מנהיג עם כשרון צבאי ופוליטי, חכמה של שופט ויכולת כפיה בכוח.

ומה ענה לו א-לוהים[7]?

קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ

שוב, מה יפו דברי המלבי"ם:

גם הצאן שאין להם רועה יש להם מנהיג והוא התיש, ההולך בראש העדר וכלם הולכים אחריו.

אבל הוא סכל כמוהם ודומה להם. צריך רועה שיש לו שכל – שאינו כשאר העם

שיודע להנהיגם על נאות דשא ועל מי מנוחות – מנחה אותם לחיי פריחה כלכלית, הסכמה ושלום.

וזה – איש אשר רוח א-לוהים בו.

(לא איש רוח, אלא איש עם רוח א-לוהים)

זה האידיאל. והיום?

אנו מתפללים למצוא רועה, אבל עד אז – אנו מסתפקים בדמוקרטיה…

*   *   *

עיינו בנושאים נוספים דרך הטלגרם והוואטצאפ>>

*   *   *

[1] במדבר (פינחס) כז, טז-יז

[2] מדרש הגדול (במדבר (פינחס) כז, יז

[3] שמואל א יח, טז

[4] שמואל ב ה, ב

[5] שמואל א ח, כ

[6] מלכים א יב, ז

[7] במדבר (פינחס) כז, יח

G-RHTQNEGE24